| 
      
      Tu k nemu pristúpili Zebedejovi  synovia Jakub a Ján a hovorili mu: „Učiteľ, chceme, aby si nám  splnil, o čo ťa poprosíme.“ On sa ich opýtal: „Čo chcete, aby som vám  urobil?“ Oni mu povedali: „Daj, aby sme sedeli v tvojej sláve jeden po  tvojej pravici a druhý po ľavici.“ Na to im Ježiš povedal: „Neviete, čo  žiadate. Môžete piť kalich, ktorý ja pijem? Alebo môžete byť pokrstení krstom,  ktorým som ja krstený?“ Oni mu vraveli: „Môžeme.“ Ježiš im povedal: „Kalich,  ktorý ja pijem, budete piť, aj krstom, ktorým som krstený ja, budete pokrstení.  Ale dať niekomu sedieť po mojej pravici alebo po ľavici, nepatrí mne. To  dostanú tí, ktorým je to pripravené.“ (Mk10,35-40) 
                  Ambiciózna túžba po prvenstve zaznela z úst  Zebedejových synov hneď po tretej predpovedi Ježišovho umučenia. Keď Ježiš  prvý raz oznámil učeníkom, že bude trpieť, zakročil Peter, ktorý mu otvorene  povedal: „Pane, to sa ti nesmie stať.“ Peter má Ježiša rád, uvažuje však  spôsobom ľudským, nie Božím. Predstavu neúspechu a utrpenia odmieta.  
        Keď Ježiš predpovedal svoje utrpenie druhý raz,  evanjelium uvádza, že učeníci mu opäť nerozumeli a opýtať sa ho báli.  A čo je smutné, následne sa cestou hádali, ktorý z nich je najväčší.  
        Po tretej predpovedi utrpenia by sme od učeníkov  očakávali aspoň náznak pochopenia a empatie. Nestalo sa tak - dvaja  učeníci Jakub a Ján žiadajú od Ježiša vyznamenanie – sedieť v sláve po  pravici a ľavici. Vieme o nich, že pochádzali zo zámožnej rodiny,  keďže ich otec vlastnil významnú rybársku firmu. Na čas sa Jakub a Ján  prepychu vzdali, ale na oplátku očakávali, že Ježiš im to na konci patričným  spôsobom vynahradí. 
        
                   „Chceme,  aby si nám splnil, o čo ťa poprosíme.“ – to je bežný tón našich  modlitieb. Cez naše modlitby si robíme nárok na to, aby bol Boh vykonávateľom  našich prianí. „Raz ma Boh vypočul v tom, o čo som ho prosil,  a mal som dosť“, povedal istý kresťanský púštny otec. „Od tej doby som ho  začal prosiť, aby vykonal len svoju vôľu.“ Našťastie Boh nás nevypočuje, ak  naše modlitby nie sú v zhode s jeho plánom. 
        Svätý  Augustín v tejto súvislosti povedal: „Boh vo svojej múdrosti najlepšie  vie, čo potrebujeme a vo svojej láske nám to môže a chce dať. Niekedy  nás však nechá prosiť i celé roky, až medzičasom pochopíme, že to, za čo  sa modlíme, ani nie je tak dôležité. Pri modlitbe ale nadväzujeme  a udržiavame vzťah s Bohom a to je oveľa dôležitejšie ako to, za  čo sa modlíme.“ 
        Zaujímavé  je tiež si všimnúť, že Ježiš sa pýta Jakuba a Jána: „Čo chcete, aby som vám urobil?“ Pán teda chce, aby sme mu  vyjadrovali svoje túžby, aj tie pomýlené, aby sme ich mohli konfrontovať  s jeho túžbami. Veď my nemáme zlý úmysel, keď sa za niečo konkrétne  modlíme, len trvá čas, kým isté veci pochopíme. Čo však od nás žiada, je to,  aby sme my konali jeho vôľu, a nie on našu. 
                   „Môžete  piť kalich, ktorý ja budem piť?“ „Áno, môžeme.“ Možno v tomto kalichu  videli čašu s výborným vínom, ktorou si pripíjajú s Ježišom na mesiášskej  hostine. Ježišov kalich je však kalich kríža, zhorknutý žlčou celého sveta.  Kalich, o ktorom sám Ježiš so strachom a chvením hovorí najskôr  Otcovi: „Vezmi odo mňa tento kalich.“ V tom istom momente presne títo  dvaja učeníci, ktorí odvážne sľubovali účasť na Ježišovom kalichu,  v Getsemanskej záhrade driemali.  
                   „Aby  sme sedeli po tvojej pravici a po tvojej ľavici.“ – ako prví zdieľali  spoločenstvo po Ježišovej pravici a ľavici dvaja zločinci – obraz nás,  hriešnych ľudí celého sveta.  
        Ježiš  však splnil aj prosbu Jakuba a Jána. Dal im účasť na kalichu utrpenia  a dal im účasť aj na jeho sláve. Jakub bol dokonca prvým z apoštolom, ktorý  zomrel mučeníckou smrťou – v roku 42 bol popravený a Ján, hoci jediný  spomedzi Dvanástich zomrel prirodzenou smrťou, kalich utrpenia pri ohlasovaní  evanjelia mu odňatý nebol.  
        „Kto sa bude chcieť stať medzi vami veľkým,  nech je sluhom všetkých.“ (Mk10,43) Ježiš upozorňuje na to, že to, čo nám  dá pravú veľkosť, je služba, ku ktorej vo svojom postavení a stavovskom  povolaní budeme zodpovedne pristupovať. Mnohí z nás môžu dosvedčiť, že  rozhodujúca chvíľa v ich živote neprišla vtedy, keď niečo veľké dosiahli,  ale v momente, keď sa rozhodli hľadať nie vlastné šťastie, ale predovšetkým šťastie  druhých. Keď sa rozhodli nie nechať sa obsluhovať, ale slúžiť. Hovorí  o tom i nasledujúci príbeh: 
                  Keď sa Raiffeisen stal v jednom  nemeckom mestečku starostom, mal iba 29 rokov. Bol vnukom protestantského  pastora a mal dobrú vôľu pomáhať ľuďom. Obyvatelia mesta boli však voči  jeho zvoleniu nedôverčiví. Hovorili: „To nám chýbalo, také chlapčisko starostom!“ 
                    Veľmi rýchlo sa však  ukázalo, že to chlapčisko je mužom na správnom mieste. Raz sa uprostred noci  zobudil na nezvyčajný šramot. Zvuk pochádzal z kancelárií na prízemí  radnice. „Idem to skontrolovať,“ povedal manželke Emilie. „Možno je to nejaká  vymknutá mačka.“ 
                    Pomaly zišiel dolu  schodmi. V miestnosti zbadal zamaskovanú siluetu muža. Prekvapenie  paralyzovalo oboch. „Čo tu hľadáte?“ opýtal sa starosta prísne. Lupič sa následne  s nožom vrhol na Raiffeisena, aby ho zneškodnil. Raiffeisen mu však  vykrútil zápästie a prinútil ho pustiť nôž z ruky. Medzitým manželka,  ktorá počula hluk, bežala upozorniť susedov.  
                    Medzi oboma súpermi sa  rozvinul krátky rozhovor: „Pustite ma! Konal som pod  tlakom biedy! A navyše sa mi ani  nepodarilo dostať do trezora!“ Raiffeisen mu na to odpovedal: „O tom rozhodne  súd!“ „Nič tým nezískate, nájdem si príležitosť a pomstím sa vám,“  vyhrážal sa zlodej. A na prekvapenie sa zrazu rozplakal a ešte raz sa  pokúsil vyjednávať: „Ak ma necháte ujsť, dáte mi príležitosť stať sa statočným  človekom!“ 
                    V tom momente sa  zrodila v Raiffeisenovi nová myšlienka: „Či nemôže naozaj konkrétne pomôcť  zločincovi vyjsť z bahna, v ktorom uviazol?“ Preto zlodejovi povedal:  „Mojou povinnosťou je vydať vás spravodlivosti, ale tiež pomôcť vám potom, keď  si odpykáte trest. Príďte za mnou! Môžete rátať s mojou pomocou!“ 
                    Prišla polícia. Raiffeisen  sa dozvedel, že prichytený muž sa volá Thomas Wendt. 
                    O rok neskôr  niekto zaklopal na dvere starostu. Otvorila jeho manželka a keď spoznala  návštevníka, musela sa zachytiť steny. „Spoznali ste ma,“ povedal muž. „Áno,  som to ja, Thomas Wendt... Dnes ráno ma prepustili z väzenia.“ Emilia sa  ho celá bledá opýtala: „Prišli ste sa pomstiť môjmu manželovi?“ „Nie, pani  Raiffeisenová, pán starosta mi napísal do väzenia list, v ktorom mi  pripomenul, že sa o mňa postará, keď ma prepustia.“ 
                    Emilie zavolala  manžela. Ten pozdravil bývalého väzňa srdečným stiskom ruky. Už mal preňho  pripravenú prácu. „Dnešnú noc môžete stráviť v mojej hosťovskej izbe.  Zajtra vám istý podnikateľ dá ubytovanie i prácu. Kronfuss, váš budúci  nadriadený, je členom našej organizácie, ktorú sme tento rok založili, aby  pomáhala väzňom. Najmä takým, ktorých práve prepustili z väzenia. Zaručil  som sa za vás.“ 
                    Thomas Wendt koktal  slová: „Ďakujem... Vy mi dôverujete... Cítim sa povzbudený...“  
                    Najhoršie na väzení totiž  nie sú šaty, strava, mreže. To je materiálne a dá sa to vydržať. Najhoršie  je, že človek stráca všetko ostatné. Najciteľnejšie je to po prepustení, keď sa  človek ocitne sám. Stratil česť, dôveru, vzťahy, priateľov a často aj  manželku. Treba si uvedomiť, že to najhoršie prichádza ... so slobodou. Thomas  Wendt mal šťastie, lebo dostal vzácnu príležitosť opäť sa začleniť do  spoločnosti. 
                  Človek nemusí byť vo vysokom postavení, aby konal  dobro. Našťastie obetavých ľudí na správnom mieste má každé mesto i každá  farnosť. Lekárov, ktorí sú ochotní s láskou pristupovať k chorým.  Učiteľov, ktorí zodpovedne vychovávajú nehľadiac na svoj nízky plat.  Podnikateľov a kvalitných majstrov, ktorí nehľadia len na vlastný zisk. Kňazov,  ktorí sa obetujú v službe svojim veriacim. Horlivých veriacich laikov,  ktorým záleží na duchovnom raste iných. 
            Využívajme príležitosti,  ako pomáhať, slúžiť, šíriť lásku. Toto je to, čo nás urobí v očiach Boha  i našich blížnych skutočne veľkými.
  
        
   |